חיסון לחתול – חיסון מרובע כל המידע

חיסון לחתול – חיסון מרובע כל המידע

חיסון לחתול – כל המידע syringe20

                                                                      במאמר זה נעסוק בחיסון המרובע לחתולים:  חיסון לחתול נקרא חיסון מרובע מכיוון שהוא מגן על החתול מפני 4 מחלות שונות.

                                                                                                                               חיסונים                                                                                           שלוש מהן נרגמות ע״י וירוסים ואחת מהן ע״י חיידק. בגורי חתולים, החיסון ניתן פעמיים בשנה הראשונה לחיים. חיסון ראשון בגיל חודשיים וחיסון נוסף כחודש לאחר מכן, בגיל שלושה חודשים

למה לחסן רק בגיל חודשיים ולא לפני? בימיו הראשונים גור החתולים מקבל בתוך חלב האם , נוגדנים אימהיים שיעזרו לו בתקופת החיים הראשונה להלחם במחלות. הנוגדנים האליו מסתובבים במחזור הדם ואם הם פוגשים בוירוס או חיידק הם תוקפים אותו ובעצם מגנים על הגור .. אבל הנוגדנים האליו נשארים רק לתקופה קצרה, שאחריה הגור צריך לפתח מערכת חיסון משל עצמו . עד גיל חודשיים הנוגדנים האמהיים מסתובבים במחזור הדם ולכן אם נחסן לפני הגיל הזה יכול להיות שהנוגדנים האמהיים ילחמו בחיסון ולא יאפשרו לגור לפתח תגובה חיסונית וזיכרון חיסוני. כשהחתול מתבגר מומלץ לחסן פעם בשנה במסגרת הבדיקה השנתית.

מאיזה מחלות חיסון לחתול (מרובע) מגן?

א) חתלתלת

או בשמה הלטיני ״פאנלאוקופניה פלינה ״ מחלה זו דומה למחלת הפרוו בכלבים ולמעשה נגרמת גם היא ע״י פרוו וירוס . אם המחלה מתפרצת ניתן לראות מספר סימנים שבינהם:

החתול מקיא
החתול משלשל (לעיתים גם שילשול עם דם)
החתול אפטי ומיובש ולפעמים יכול אף להיות מוות פתאומי.

מחלה זו מסוכנת מאוד במיוחד לגורי חתולים ועלולה גם לגרום למותם

ב) רינוטרקאיטיס

החתול מתעטש ? החתול מצונן ? יש לחתול דלקת עיניים? יכול להיות שנדבק בהרפס. המחלה עצמה נקראת  בלטינית – רינו(אף)טרקא(קנה הנשימה)איטיס(דלקת) ופוגעת בדרכי הנשימה ובעיניים. ולרוב רואים את הסימנים הבאים:

הרפס חתול
החתול מתעטש
מופיעה נזלת לחתול
החתול מפתח דלקת עיניים והפרשות מהעיניים
חום גבוה
פצעים בפה
איבוד תיאבון והחתול הפסיק לאכול לפעמים בגלל החום הגבוה ולעיתים בגלל הפצעים בפה.

כמו בבני אדם וירוס ההרפס יכול להשאר בגוף באופן רדום וברגע של חולשה או ירידה במערכת החיסון הוירוס יכול להתפרץ שוב חשוב לציין שהמחלה לא עוברת לבני אדם אך מאוד מדבקת לחתולים אחרים ולכן חיסונים יכולים למנוע את המחלה.

ג) קליצי-וירוס

מחלה שנגרמת ע”י וירוס גם המחלה הזאת פוגעת בדרכי הנשימה וגורמת לסימנים הבאיםחיסון לחתול קליצי:
החתול מתעטש
 הפרשות מהעיניים והאף
החתול משתעל
קשיי נשימה
חום גבוה
פצעים וכיבים בפה
החתול איבד תאבון ולא אוכל.

מחלה זו דומה למחלת ההרפס בחתול והסימנים די דומים ולכן צריך להבדיל בין השתיים . הטיפול הניתן הינו טיפול תומך הכולל תרופות לדוגמה  אנטיביוטיקה שמונעת התפתחות משנית של חיידיקים שיחמירו את המחלה ועוד מספר תרופות המקלות על הסימפטומים ומשפרות את מצבו של החתול. חיסון לחתול יכול למנוע את המחלה

.

ד) כלמידיה / כלמידופיליה

מחלה זו נגרמת ע”י חיידק שגורמת בעיקר לדלקות עיניים ולפגיעה במערכת הנשימה. מחלה זו מגיעה לעיתים בשילוב עם המחלות הקודמות שדיברנו עליהם כגון הרפס וקליצ’י וביחד יוצרות שילוב שמקשה על הגוף ומערכת הנשימה.

חשוב לדעת שמחלה זו יכולה להדביק גם תוכים ובני אדם. ולכן כדאי לחסן. חיסון משולש לא כולל את ההגנה נגד מחלת הכלמידיה ולכן אני משתמש תמיד בחיסוני מרובע.

כמו שראיתם הסימנים די דומים ולרוב מכנים אותם גם כשפעת חתולים אך חשוב להבין שבכל מקרה של פגיעה בעיניים ,במערכת הנשימה או במקרים של  חום גבוה תמיד כדאי להיבדק ע”י וטרינר.

את כל המחלות האלו חיסון לחתול (מרובע) יכול למנוע – כדאי למנוע מלטפל ולכן חשוב מאוד לחסן

לקביעת ביקור בית התקשרו 0522559666

וטרינר זכרון יעקב – וטרינר פרדס חנה כרכור – וטרינר בנימינה גבעת עדה – וטרינר חדרה – וטרינר חוף הכרמל

Recommended Posts