חיסון לכלב – חיסון משושה לכלבים

חיסון לכלב – חיסון משושה/ מתומן לכלבים

מאמר זה ינסה לענות על מספר שאלות נפוצות בנוגע לכל מרכיבי החיסון משושה לכלבים. מה כולל חיסון לכלב (משושה)? מה ההבדל בין חיסון משושה לחיסון מתומן ?(היום קיים גם חיסון מתושע) האם אפשר לוותר על החיסון לכלב? האם מספיק לחסן את הכלב רק פעם אחת? האם יש תופעות לוואי לחיסון? וכל כמה זמן צריך לחסן את הכלב?

אז נתחיל בכך שחיסון המשושה מגן על הכלבכם מפני 6 מחלות שעלולות להיות קטלניות.

מתי ניתן החיסון?

חיסונים

החיסון ניתן כסדרה של 3 חיסונים. הראשון בגיל 6-8 שבועות והשנים הנוספים בהפרש של כחודש בין חיסון לחיסון. אחרי סדרת חיסונים לגור מומלץ לחסן פעם בשנה בכדי לשמר זיכרון חיסוני חזק .

כל גור מקבל בימיו הראשונים, בזמן ההנקה, הגנה חיסונית מאימו. אבל הנוגדנים האלה הם זמניים בלבד ויעלמו עם הזמן. כשהגור גודל יצטרך לפתח מערכת חיסונית עצמאית. הנוגדנים האמהים נשארים בדם הגור מספר ומתחילים להעלם החל מגיל 6-8 שבועות ולכן החיסון הראשון מתבצע בזמן זה ולא לפני.

חיסון אחד לא מספיק. לאחר החשיפה ראשונית לחיסון הגוף לא מפתח נוגדנים במהירות מספקת להלחם במחלות ולכן גור שחוסן בחיסון אחד יכול עדיין להדבק במחלות.

אז מה כולל חיסון המשושה?

חיסון המשושה מגן על כלבכם מפני 6 מחלות שרובן מסוכנות מאוד ואף קטלניות.

פרוו וירוס

– מחלה שבה וירוס הפרוו תוקף את המעי של הכלב והורס את הרקמה של המעי. דבר הגורם לכך שהכלב משלשל שלשול חריף המלווה בסדרת הקאות תכופות. מצב זה יכול להוביל להתייבשות איבוד מלחים חיוניים איבוד סוכר ומוות. חשוב לדעת המחלה מדבקת מאוד. והוירוס אגרסיבי ועמיד מאוד. הוירוס יכול להשאר בסביבה החיצונית(דשא, גינת כלבים, מדרכות)  עד שנה לאחר שפוזר בסביבה ע”י כלב אחר . הטיפול בפרוו ארוך ויקר ומצריך אשפוז עם נוזלים לוריד החזרת אלקטרוליטים ותרופות שונות. אך חשוב לזכור שגם הטיפול לא מבטיח את הישרדות הכלב ולכן מומלץ מאוד פשוט לחסן ולמנוע סבל מיותר.

כלבלבת

או בשמה הלטיני “דיסטמפר” – היא מחלה ויראלית שלרוב קטלנית לכלבים ,רוב הכלבים הנגועים לא שורדים את המחלה. מחלת הכלבלבת מאופיינת בפגיעה במערכת הנשימה, במערכת העיכול ובמערכת העצבים .הסימנים הקליניים הם לרוב איבוד תיאבון, חום גבוה, הפרשות מהאף והעיניים, שלשול חריף ואף פרכוסים ועוויתות. אין תרופה למחלה ואם הכלב לא מחוסן בחיסון משושה ונדבק במחלה, הטיפול היחיד הוא טיפול תומך בלבד. שמנסה לעזור לכלב להתגבר על המחלה. ולכן כלכך חשוב לא לוותר על החיסונים לכלב. ולחסן את הכלב בזמן.

שפעת כלבים

– מחלה נשימתית או בשמה הלטיני “פרא-אינפלואנצה”  הוירוס מתפשט מהר מאוד באוויר ובמיוחד במקומות כמו מכלאות והסגרים. הסימנים הקלינים שתוכלו לראות הם: הכלב משתעל ,לכלב יש חום, לכלב יש הפרשות נזלת מהאף, לכלב אין תיאבון והוא עייף יותר מבדרך כלל. החיסון השנתי מגן מפני השפעת.

דלקת כבד נגיפית

– הינה מחלה ויראלית לכלבים שנגרמת ע”י וירוס ממשפחת האדנו-וירוס. הווירוס יכול לפגוע במערכת הנשימה ולגרום לכך שהכלב משתעל , או שהכלב משתעל ומוציא קצף לבן מהפה , יכולה להופיע דלקת עיניים בכלבים נגועים(ולעתים צבע העין יכול להפוך לכחלחל) , חום , כאבי בטן , הקאות ושלשול. הווירוס הורס את תאי הכבד וגורם לדלקת כבד כרונית גם המחלה הזאת מסוכנת מאוד ויכולה להוביל למוות. גם המחלה הזאת יכולה להימנע ע”י חיסון משושה לכלב בזמן.

עכברת

– או בשמה הלטיני לפטוספירה הינה מחלה מסוכנת שיכולה לעבור גם לבני אדם. חיידקי הלפטוספירה מופצים בדר”כ דרך שתן של חייה נגועה במחלה ומופרשים למקור מים עומדים. חשוב לזכור שבעל חיים שחלה והבריא מהסימנים הקלינים של המחלה עדיין יכול להדביק בעלי חיים ואנשים גם חודשים או שנים אחר כך. הסימנים האופיניים הם: הכלב מקיא, הכלב אפטי, חום גבוה, חוסר תיאבון וכו. הפגיעה של החיידק היא פגיעה בכליות ובכבד ויכולה להוביל לכשל כלייתי או כבדי. חיסון משושה לכלבים מגן מפני 2 סוגים שונים של לפטוספירה ונותן הגנה חיסונית לכלב חיסון המתומן היום מגן מפני 4 זנים של לפטוספירה.

עכברת בישראל – העכברת קיימת וידועה בישראל עוד משנות ה 50 ותוקפת הן בעלי חיים והןבני אדם . בשנת 2018 היתה התפרצות חדשה בנחלי הצפון של זן  חדש של עכברת ולכן מאז ההמלצה לחסן כלבים בחיסון מתומן הכולל גם הגנה נגד הזני העכברת החדשים באוקטובר 2020 שוב היתה התפרצות מחודשת בנחלי הצפון

מה ההבדל בין חיסון משושה לחיסון מתומן לחיסון מתושע? ההבדל כמו שהשם אומר : משושה מגן מפני 6 מחלות מתומן מגן מפני 8 מחלות (עוד שני זנים של עכברת)  וחיסון המתושע  מגן  מפני 9 מחלות  (תוספת של קורונה וירוס).ר

לגבי תופעות לוואי – לרוב החיסון עובר ללא תופעות לוואי. לעיתים למספר כלבים יכולות להופיע תופעות לוואי לאחר החיסון כגון עייפות, הכלב ביום החיסון יכול להיות ירוד יותר או חסר תאבון, כאב בנקודת ההזרקה, במקרים קיצונים יכולה גם להיות תגובת אנאפילקטית חמורה ולכן החיסון מתבצע רק ע”י וטרינר מוסמך שיכול לתת מענה מיידי וטיפול.

לסיכום – בשלב זה אפשר לענות על השאלה האם אפשר לוותר על החיסון לכלב ? בכך שסדרת חיסונים בזמן וחזרה על חיסון שנתי יכולים למנוע מכלבכם תחלואה מיותרת רוב המחלות האלו מסוכנות ויכולות לגרום אף למוות ולכן עדיף למנוע מלטפל ולכן חשוב לתת את החיסון לכלב בזמן ובמועד.