?מה מותר לכלב לאכול

?מה מותר לכלבים לאכול

 מאמר זה יעסוק בשאלה של “מה מותר לכלבים לאכול” ? הדבר הקשה ביותר בלגדל כלב זו ההתמודדות היום יומית עם זוג העיניים הגדולות שמתחננות אליכם כל פעם שאתם מתיישבים לאכול,אולי איזה פירור או פיסת מזון, שבמקרה תמצא את דרכה לאיזור הרצפה . אז מה מותר לתת לכלב לאכול?.

חשוב לדעת שיש אוכל ביתי שבריא ומותר לכלבים לאכול. אבל ישנם גם מזונות רעילים שעלולים להזיק לכלבכם ואפרט כאן רשימה של הדברים האסורים לכלבים:

בצל שוםבצל שום: כמעט כל מזון מבושל במטבח הישראלי מכיל בצל ושום, איך אפשר בלי, אבל חשוב לזכור שבצל ושום בכל צורה (טרי, מבושל, מאודה ,מטוגן…) יכול לגרום לנזק לכדוריות הדם האדומות של הכלבים ולגרום להם לאנמיה המוליטית. סימנים המתגלים למקרה של אנמיה כזאת הם אובדן תאבון הכלב מקיא ,הכלב חלש ועייף.

ענבים לכלב ענבים וצימוקים: כלבים אוהבים מאוד ענבים .. כי הם מתוקים וטעימים. אבל ענבים וצימוקים עללוים לגרום לנזק ולכשל לכליות. לא ידועה הכמות המדוייקת של ענבים הגורמת לנזק בכליות ולכן כדאי להמנע לחלוטין ממאכלים אליו. הסימנים הקלינים של כלב שאכל ענבים יכולים להיות הקאות ושלשולים כדבר ראשון ,חולשה ,שתיה מרובה, כאבי בטן ..

שוקולד לכלב שוקולד: בשוקולד ובעיקר בשוקולד מריר ישנו חומר שנקרא תאוברומין. חומר זה פוגע בשריר הלב ובתפקודו , יכול לגרום לכלב רעד ופרכוסים. ככל שהשוקולד יותר מריר וככול שהכלב אוכל יותר ממנו ככה ההרעלה יותר מסוכנת.

קפה לכלבים, נס קפה לכלב, רדבול לכלב, אקסל לכלבקפה תה ומשקאות אנרגיה: קפאין מסוכן לכלבים ולא מומלץ לתת לכלב, סימני ההרעלת קפאין הן: רעידות ועיוותים, נשימה מהירה ובכלל כלב לא צריך לשתות קפה! תנו לו מים ורצוי שיהיו טריים.

אגוזים לכלב, אגוזי מקדמיהאגוזים ושקדים: אגוזים ושקדים ובעיקר אגוזי “מקדמיה” מכילים חומרים רעילים הגורמים להרעלות בכלבים. הכלב מתחיל לרעוד להקיא ישנה פגיעה עצבית ופרכוסים ולעיתים גם מוות (בתמונה אגוזי מקדמיה)ב.

אבוקדו: מכיל את החומר פרסין בעיקר בעלים ובקליפת הפרי. פרסין הוא רעלן מסוכן לסוסים, כבשים, ארנבונים, שרקנים וציפורים. כלבים פחות רגישים לרעלן אבל בכמות גדולה עלול לגרום לתופעות לא רצויות החל משלשולים והקאות וכלה בפגיעה בלב.

ברוקולי: לא מומלץ לכלבים וגם הוא כמו בצל ושום יכול לגרום לאנמיה.

גלעינים של פריות: כמו אפרסקים שזיפים משמשים. או בכלל גלעינים יכולים לגרום לחסימות מעיים ולדלקות במעיים וגם גלעינים אליו מכילים ציאניד הרעיל אף הוא הן לבעלי חיים והן לבני אדם.

עצמות עוף: כלבים אוהבים מאוד עצמות ושאריות עוף. לכן חשוב מאוד להבין שעצם מבושלת נהפכת לקשה וחדה, וכשהן נלעסות הן נוטות להשבר לרסיסים חדים ממש כמו סכין. דבר זה יכול לגרום לחתכים במערכת העיכול בנוסף לחסימות מעיים כתוצאה מאכילה מאסיבית של עצמות. בשר העוף מותר ומומלץ אבל חשוב מאוד להמנע מהעצמות.

מלח, חריף, ומזון מתובלן: אין לתת לכלבים מזון עשיר במלח או מזון חריף או מתובלן מאוד .

אלכוהול: גם כמות קטנה מאוד של אלכוהול עלולה לגורם לכלב שלשולים, הקאות, פגיעה עצבית, בעיות קורדינציה, קומה ואף מוות. אפילו בצק שמרים לא אפוי שנשאר על השיש בתקווה שיתפח מסוכן לכלב. מכיוון שהשמרים התופחים מפיקים אלכוהול העלול לגרום להרעלה.

חלב: כלבים אוכלי בשר ועם הגיל מאבדים את היכולת לעכל חלב ובמיוחד חלב פרה. חלב עלול לגרום לכלב לשלשולים ובעיות במערכת העיכול ולכן רצוי להמנע ממתן חלב.

 

מזון לכלבים , אוכל לכלבים,

?אז מה כן מותר לתת לכלב לאכול

הפתרון הכי קל ופשוט זה המזון המסחרי- חשוב לשים לב שמדובר במזון מלא (ולא מזון משלים) זאת אומרת שהוא מכיל את כל הרכיבים שהכלב צריך לתזונה בריאה ומאוזנת. ישנם עשרות חברות בשוק במגוון רחב של מחירים, טעמים ,וגדלים. רצוי להתאים את המזון לגיל הכלב שלכם (לגורים עד גיל שנה מזון לגורים, ולכלב מבוגר מזון לכלבים מבוגרים..) רצוי להתאים את גודל הגרגירים/ כופתיות לגודל הכלב. ולא פחות חשוב את הטעם לשביעות רצון הכלב.

כמה אוכל לתת לכלב?

כל חברה מסחרית משתמשת ברכיבים שונים, בכמויות שונות. ולכן הערך הקלורי משתנה ממזון מסחרי אחד למשנהו.

אז איך אפשר לדעת כמה אוכל לתת לכלב? מאחורי כל שק מזון ,לפי חוק, ישנה טבלאה שמראה את כמות המזון הממומלצת שכלבכם אמור לצרוך במשך זמן של 24 שעות. זאת המנה המומלצת אבל שוב לא כל הכלבים מתנהגים אותו הדבר יש כלבים פעילים שרצים כל היום. ויש כלבים שכמעט ולא זזים מהספה. ולכן צריך להתאים את כמות המזון לפי הצורך של לכלב שלכם.

אפשרות שניה היא לתת מזון טרי, להכין בבית את המזון לכלב. אפשרות זו מצריכה קצת התעסקות ובישולים. ולכן במקרה זה חשוב לזכור שהכלב מוגדר כאוכל כל (אוניבור). ולכן צריך לתת לו דיאטה מגוונת ומאוזנת המכילה מגוון מוצרים. לא מומלץ לתת רק בשר וזהו. חשוב ביותר שהדיאטה תהיה מורכבת ממגוון מרכיבים כגון:

בשר: על הבשר להיות לפחות כחצי מכמות הארוחה ומומלץ לא להשתמש בבשר שומני מידי כגון שומן או עור של עוף.

דגים: דגים מכילים ויטמין “די”, דגי מרקל או סלמון מבושלים וללא עצמות הן מקור טוב לדיאטה במינון קטן.

איברים פנימיים: כמו כבד יכול להוות כ5% מכלל הבשר.

ביצים: ביצים מהוות מקור מצויין לחלבון ואפשר לתת ביצה שלמה ביום לכלב מעל 10 קילו .

פירות וירקות: מעניקות אנטיאוקסידנטים וטימינים כמו בננה, תפוח, מלון, אבטיח ללא גרעינים.

תפוחי אדמה, בטטות, דלעת שועית וכו.. נותים מקור מצויין לפחמימות כמו כן גם

אורז ,קינואה , פסטה וכו.. נותנים מקור אנרגיה נהדר ותחושת שובע.

כל המרכיבים בדיאטה טריה חייבים להיות מבושלים היטב (למעט הפירות) ונבחרים בקפידה.

מלאכת הכנת הדיאטה מצריכה ידע והשקעה ולעיתים לפי סוג הדיאטה מצריכה גם להוסיף תוספי מזון כגון קלציום, שמנים , שמן דגים, ויטמינים ומינרלים.

מומלץ להתייעץ עם וטרינר בשביל להכין דיאטה נכונה ומאוזנת לכלב שלך .

Recommended Posts