תולעת הפארק – תולעת הפארק בכלבים

תולעת הפארק – תולעת הפארק בכלבים

תולעת הפארק -תולעת הפארקים –  ספירוצ’רקה לופי

worm_wonder

?מאמר זה יעסוק בתולעת הפארק בשאלות מה היא תולעת הפארק?, האם אפשר לוותר על חיסון לתולעת הפארק

איך ניתן להמנע מהדבקות ?כל כמה זמן מומלץ לתת טיפול נגד תולעת הפארק

תולעת הפארק או תולעת הפארקים נקראת בלועזית ספירוצ’רקה לופי . בארץ גילו אותה לראשונה בספארי

ברמת גן אחר כך בפארק הירקון ובפארק לאומי ברמת גן ומשם בעצם קיבלה את שמה העברי תולעת הפארק.

? איך נדבקים בתולעת הפארק

נתחיל בהסבר קצר על מחזור החיים של תולעת הפארק. התולעת הבוגרת נמצאת בצינור הבליעה (ושט) של כלב נגוע, במעיין גידול שהיא יוצרת סביבה, ומטילה את הביצים למערכת העיכול של הכלב. הביצים יוצאות יחד עם צואת הכלב אל החוץ. בסביבה החיצונית הביצים נאכלות ע”י חיפושיות זבל ומגיעות למערכת העיכול של החיפושית. בתוך החיפושית מתחיל להתפתח לו זחל קטנטן. ההדבקה לכלבים נעשית לאחר בליעה של חיפושית או ע”י בליעה של לטאה, ציפור או מכרסם אחר שבלע את החיפושית לפני כן

.

הזחלים חודרים לתוך קיבת הכלב, נשארים בה זמן מה, ולאחר מכן הזחל יוצא למסע ועובר בעזרת מחזור הדם לכלי דם גדולים (אבי העורקים) ובדרכו יוצרים מחילות בדפנות כלי הדם (“מפרצת” – דבר שגורם להחלשות הדופנות של כלי הדם) לעיתים יכול לגרום להווצרות קרע ,דימום מאסיבי ומוות פתאומי .

התולעת ממשיכה את מסעה דרך דפנות כלי הדם ומגיעה בסופו של דבר לושט (צינור הבליעה) שם היא יוצרת גידולים הנקראים

גרנולומות. הגידולים האלו מפריעים למערכת העיכול ולעיתים גם למערכת הנשימה. ולכן אפשר יהיה לראות את הסימנים הבאים

תולעת הפארק

גרנולומה – גידול בצינור הבליעה(ושט) בכלב

הכלב מקיא

הכלב פולט את האוכל

יש לכלב קשיי נשימה

הכלב נהיה חלש עם קשיי בליעה

הכלב יורד במשקל

תולעת הפארק - ביקור בית

גרנולומה ובתוכה תולעי הפארק – הוצאה מכלב באיזור חדרה

-מניעה וטיפול בתולעת הפארק

 

ניתן להפחית משמעותית את הסיכון להדבק ע”י זריקות של חומר ממשפחת האיברמקטינים. חשוב לזכור שהזריקה אינה מהווה חיסון אלא טיפול מונע ובעצם הורגת את הזחלים שכבר נמצאים בתוך הכלב, במידה ונדבק,הטיפול המונע לא משמשת בתור הגנה להדבקות עתידית. ולכן מומלץ מאוד לתת טיפול מונע כל 2-3 חודשים. בנוסף כדאי למנוע מהכלב התעסקות עם צואה של כלבים אחרים או משחק עם חיפושיות. כדאי תמיד לאסוף את הצואה של כלבכם ובכך תרד רמת ההדבקה של כלבים אחרים. טיפול מונע יכול להציל חיים

לא כל הכלבים יכולים לקבל את החומרים הללו. ישנם גזעים כמו: קולי, רועה אוסטרלי, וויפט, בורדר קולי, רועה גרמני, רועה אנגלי עתיק ועוד..שיש להם רגישות גנטית לתרופה  והם יהיו רגישים אליה.ומתן תרופה זו לגזעים אליו יכולה להיות קטלנית לגזעים אליו מומלץ לבצע בדיקה גנטית לבדיקת הרגישות לפני תחילת הטיפול..

אז לסיכום – תולעת הפארק יכולה להיות מחלה מאוד לא נעימה שמובילה לגידולים סרטנים ומוות פתאומי. כדאי למנועה אותה ע”י טיפול מונע תקופתי שיהרוג את הזחלים וימנע או יפחית את ההדבקה היוצרות הגידולים ,הרס כלי הדם וישמור על כלבכם.

לקביעת תור לביקור בית וטרינרי התקשר/י 0522559666

Recommended Posts